Cafeïne in thee

Alle thee die afkomstig is van de theeplant, de camelia sinensis, bevat cafeïne. We spreken hier dan niet over de thee die eigenlijk geen thee is vb. kruideninfusies, vruchteninfusies of rooibos, met uitzondering van de yerba mate, want die bevat wel veel cafeïne.

Cafeïne is een bittere, stimulerende stof die door de theeplant wordt aangemaakt om zich te beschermen tegen omgevingsfactoren. Hoe hoger de theeplantage zich bevindt, vb. op een berg, hoe meer de theeplant cafeïne aanmaakt. Bovendien bevatten de jongste topjes en blaadjes ook meer cafeïne dan de oudere blaadjes en de stengel.

Dat er in zwarte thee meer cafeïne zit dan in groene thee, is niet altijd waar.

In de ene thee zit dus meer cafeïne dan in de andere. Of je nu witte, gele, groene of zwarte thee hebt, maakt niet uit. Zo kan de ene groene thee meer cafeïne bevatten dan de andere groene thee, of kan een witte thee veel meer cafeïne bevatten dan een zwarte thee.

Is de cafeïne in thee anders dan in koffie? Nee, het is en blijft dezelfde stof cafeïne. Wat wel anders is, is het effect ervan op ons lichaam omdat er in thee ook het aminozuur L-theïne zit. Dit werkt samen met de cafeïne in de thee, waardoor de cafeïne langzamer gaat werken. Vandaar krijg je van thee meer ‘slow’ energie en van koffie veel meer een directe energiepiek.

Kan ik het cafeïnegehalte in mijn thee verlagen? Ja, dat kan. Omdat de cafeïne al loslaat tijdens de eerste minuten van het trekken, kan je je thee even ‘voortrekken‘ in een klein beetje heet water. Dat treksel giet je weg en je giet opnieuw water over je theeblaadjes. Daardoor is er al wel wat cafeïne verwijderd. Echter volledig cafeïnevrije thee kan je weliswaar niet bekomen. Dan drink je beter een kruiden- of vruchteninfusie of rooibos.